Home » Blog » Overig » vijf tips voor moeders met een kind met een beperking om rustiger te leven

vijf tips voor moeders met een kind met een beperking om rustiger te leven

door | 26 jun, 2017 | Overig

Als moeder van een kind met een beperking, ken je ongetwijfeld het gevoel dat je continue iets moet en gevoelsmatig vaak te kort schiet. Werk, gezin, sociale contacten, menigeen heeft er zijn handen al vol aan. Maar jij hebt daarnaast nog een hele lading aan zorg en activiteiten die komen kijken bij de handicap van jouw kind. Hoe combineer je dit en blijf je daarnaast zelf in balans? Ik geef je vijf tips die jouw overvolle leven wat lichter en luchtiger kunnen maken

1. Moeder met speciaal kind, word masterplanner!

Het klinkt als een open deur maar het is uitermate belangrijk om structuur te krijgen in een overvol leven. Een goede planning geeft overzicht en dus rust. Veel afspraken hebben een repeterend karakter en komen wekelijks of maandelijks terug, blok die dus direct in je agenda. Hou je een digitale agenda bij? Plan direct een herinnering in dan kun je het nooit vergeten. Maak dus een avond vrij en zet alles in je agenda. Het helpt enorm als je een vaste avond in de week structureel vrijhoudt om dit soort bij te houden. Staat het in de agenda, dan kan het uit je hoofd. Overzicht geeft rust.

2. Durf om hulp te vragen

Hoe vaak mensen niet zeggen dat ze het moeilijk vinden om hulp te vragen! Als moeder van een kind met een beperking, kun je jezelf deze schroom simpelweg niet veroorloven; je MOET leren om hulp te vragen, anders ga je het niet redden. Ga voor jezelf eens na welke activiteiten die op jouw bordje liggen, best door een ander gedaan kunnen worden. Dit kunnen zorgverleners zijn maar ook mensen in jouw directe omgeving. Ga na wie er in jouw netwerk bereid zou zijn jullie te ondersteunen. Nodig die persoon uit voor een kop koffie en leg je vraag voor. Dat is misschien spannend want iemand kan altijd nee zeggen. En dat mag ook. Als je eerlijk jouw verhaal doet, zijn mensen vaak erg bereid met je mee te denken en aan te geven wat ze dan eventueel wél voor je kunnen betekenen.

3. Maak het jezelf niet te moeilijk

Niet alles hoeft perfect te zijn, goed is ook goed. Accepteer dat je niet alles kunt doen, ook al zou je willen. Als moeder met een kind met een beperking, heb je vaak meer dan 101 ballen hoog te houden. Dus, is het huis een rommel? Laat het eens een keertje voor wat het is. Vragen ze hulpouders op school? Zeg een keer ‘Nee’ ook als je eigenlijk wél tijd zou hebben om te helpen. Iedereen begrijpt dat je al genoeg aan je hoofd hebt! Vraagt een schoolarts om een extra consult met jouw kind? Zeg gewoon dat je het niet nodig vindt omdat de kinderarts al alle controles doet. Stel jezelf bij elk appėl wat er op jou gedaan wordt, deze vraag: ‘is het echt noodzakelijk dat ik dit nu doe of niet?’ Als het antwoord ‘Nee’ is, doe het dan ook niet! Je moet je krachten sparen voor de zaken die er wél toe doen! Maak alleen een uitzondering op deze regel als je ervan overtuigd bent dat je van deze activiteit méér energie krijgt, dan dient het namelijk een hoger doel!

4. Plan je eigen me-time

Aan jezelf denken is niet makkelijk als je zo druk bent met het zorgen voor anderen. Moeders zijn daar over het algemeen niet zo goed in, maar het is extra lastig als er sprake is van een kind met extra zorgbehoeftes. Toch is het noodzakelijk dat je me-time gaat inplannen, niet als luxe maar als absolute voorwaarde om het vol te houden! Dus, pak wederom die agenda, overleg met je partner welke avond in de week van jou is en welke avond hij vrij is. Ga vervolgens eens bedenken wat je met die tijd gaat doen. Wil je een uur in bad liggen met een lekker maskertje en een magazine? Wil je sporten met een vriendin of wil je liever een kop thee met iemand drinken bij je favoriete tentje? Maak iedereen thuis duidelijk dat die uren van jou zijn; dan ben jij er niet! Dit is broodnodig om je energie op peil te houden. Als extra me-time agendapunt adviseer ik ook minimaal één avond per maand een oppas te regelen voor een avondje uit met je partner, dat doet ook wonderen.

5. Wees dankbaar

Als je veel aan je hoofd hebt en moe bent van alles wat je moet, is het lastig de leuke dingen nog te zien. Om ergens van te genieten heb je rust in je hoofd nodig en daar ontbreekt het vaak aan als je een druk gezin hebt en daarbovenop een kind met extra zorgbehoeftes. Een simpele manier om stil te staan bij de dingen die wél goed gaan, is door het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek. Door dagelijks even stil te staan bij kleine (of grote) geluksmomenten ga je je onbewust meer focussen op de positieve dingen in je leven. Je kunt dit in een simpel schriftje schrijven maar er zijn ook special dankbaarheidsdagboeken te koop en apps te downloaden.

Met bovenstaande tips kun je een begin maken om in jouw leven als moeder van een kind met een beperking meer rust te creëren. Probeer het eens een tijd uit en bekijk wat het voor jou doet, ik ben benieuwd of het jou ook helpt dus fijn als je hieronder een reactie achterlaat!

Wil je meer tips?

Wil je meer wetenswaardigheden lezen en tips ontvangen die speciaal zijn toegespitst op moeders zoals jij? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief!

Over mij

Als moeder van een kind met een beperking, weet ik hoe lastig het is alle ballen in de lucht te houden. Bovenop alle ‘normale’ uitdagingen, krijg je nog zoveel méér op je bordje. Ik coach moeders naar een betere balans tussen werk-privé-zorg taken zodat er ruimte ontstaat om meer te genieten van het leven.

Categorieën

Gerelateerde artikelen

Kunnen vrouwen de zorglasten blijven dragen?

Kunnen vrouwen de zorglasten blijven dragen?

Uit onderzoek blijkt dat het helpt om onderscheid te maken in sekse omdat de feiten nu eenmaal zijn dat vrouwen meer mantelzorgen dan mannen. Dit erkennen helpt het debat over de vraag of dit wenselijk is want zolang we blijven roepen dat mannen óók zorgen, onderkennen we het feitelijke probleem niet

lees verder

2 Reacties

  1. Marie

    Ik geloof ook dat het belangrijk blijft om om hulp te vragen wanneer je dit nodig hebt. Dit geldt voor elke vorm van zorg en is ook erg normaal. Het plannen van eigen tijd blijft daarnaast ook goed. Ontspanning hebben we allemaal nodig af en toe.

    Reageer
    • Machteld Louwaard

      Beste Marie, Dat is absoluut waar. Het is in het belang van iedereen dat je het blijft volhouden en dat kan alleen als je af en toe ook aan jezelf blijft denken.

      Reageer

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin